Wednesday, November 24, 2010

The Interesting Place in Melaka

Assalamualaikum... (",)
hye kawan2..hari ni aku nak cerita pasai tempat menarik kat Melaka..entry ni sgt2 special and ditujukan khas kepada kak intan coz dia ada wat request kat aku sal benda ni..so, untuk itu aku akan ceritakan serba sedikit la pasai tempat menarik kat melaka memandangkan aku pun mengaji kat melaka..hihi.. ;) kalau nak di ikutkan memang banyak sangat la tempat yang best kat Melaka ni..yela, melawat Melaka kan ibarat melawat Malaysia..so,,aku ringkaskan la entry ni pada certain2 tempat yang memang menarik pada pandangan mata kasaq aku..


firstly,kita start ngan bandar hilir.kat bandar hilir ni memang banyak tempat untuk dilawati dari bangunan bersejarah sampai la ke shopping mall.memang lengkap la.di sini aku sertakan la beberapa keping gambar kat area bandar hilir ni..lagi satu nak habaq kat ampa sekalian..entry kali ni aku buh gambaq lebih sikit sebagai bukti melaka ni memang banyak interesting place..


dari kiri a famosa,bangunan stadhuys
.yang ni of coz ampa dah besa tengok kan kat dalam buku teks sejarah.memang femes benda ni.hee :D 

 yang ni pulak menara taming sari.ampa boleh naik untuk tengok pemandangan sekitar melaka.teruja x?
 heee ;)

yang atas tu melaka river cruise and yang kuning tu namanya melaka duck tours.
its cool babe.benda ni akan bawak ampa semua tengok pemandangan sekitar melaka ;)



haa..inilah dataran pahlawan.tempat bershopping.kepada kakak and makcik2 yang nak menghabiskan duit 2 boleh la shopping kat sini naa..

now,kita move kat tempat area ayer keroh pulak.kat sini pun x kurang hebak nya (btoi ka??) haha.. :D kat sini memang la tersangat banyak interesting place untuk ampa visit.so aku bubuh yang mana aku rasa the best la.


 dari atas kiri: taman botanikal melaka,taman buaya,taman mini malaysia dan ASEAN.

actually kat ayer keroh ni ada gak taman rama-rama and zoo melaka jugak.taman mini malaysia dan ASEAN jugak merupakan tempat penggambaran filem 'pontianak harum sundal malam'..hihihi...


last but not least aku nak habaq kat ampa pasai night market yang cukup popular kat melaka.semua peniaga kat night market ni rata2 berbangsa cina.memang akan  terasa seperti berada China..haha..macam Chinatown la..

ini la dia night market yang aku dok heboh tadi.nama dia jonker walk.kat sini ada jual banyak sangat handcraft,ornamental jewelleries and other good things.buka dari pukui 6 ptg sampai 12 tgh mlm.akak2 mesti suka ni.hee ;)

kalau tanya sal makanan kat melaka ni of coz la asam pedas melaka.memang original recipe la asam pedas melaka ni.so,hrp2 dengan entry ni dapat membantu kak intan untuk melawat melaka pada masa akan datang.kalau dah mai melaka nanti,jangan lupa capture pic banyak2 and upload pic2 comel tersebut dalam blog anda.. (:
ok,terima kasih kerana membaca blog ini..tata.

p/s: p jonker walk beli magic iron pad..memang magic taw.. 
































3 comments:

  1. tempat makan yg best xcte ke nad?
    ikan bakar umbai.. (:

    ReplyDelete
  2. wah..thanks nad...byk info2 manrik yg kak tan dpt nih...dh xsaborr nk pegi melaka...plg xsabor nk pegi night maket...hehe

    ReplyDelete
  3. zuha: tempat mkn nnt ak wt entry len..mls nk type pnjg2..hee

    kak tan: hehe.welcome..utk entry akn dtg insyaAllah i cta sal makanan kat melaka plak..

    ReplyDelete