Tuesday, November 23, 2010

makanan eksotik orang melayu di Malaysia

Assalamualaikum..

hari ni aku nak story kat u alls pasal makanan eksotik orang melayu di Malaysia..idea ni timbul bila aku secara x sengaja terpandangkan sebotol cencaluk di atas kabinet dapur rumah aku..korang penah makan cencalok?? ya,,mestilah ada yang pernah and ada yang x pernah kan..so,,aku rasa hari ni aku nak share something kat korang pasal makanan eksotik ni..walaupun aku yakin most of u dah terbiasa dengan benda2 ni..tapi x semua orang tahu kan tentang proses pembuatan makanan ni..hee..ok,,1st sekali aku nak cakap pasal belacan.

      ni la belacan..ada ke orang yang x makan belacan?? owh mungkin x makan sebab allergic kot.

actually belacan ni diperbuat daripada udang kara..udang kara ni akan dimampat-mampatkan untuk membentuk belacan. cara nak wat belacan tengok macam simple tapi aku rasa susah jugak..yela,,aku mana la penah wat belacan pun kan.haish..proses pembuatan belacan ni mula2 bersihkan dulu udang then masukkan udang tu dalam pengisar. tambahkan jugak garam and preservative. pastu kisar la benda2 tu semua sampai hancur. then,keluarkan and jemur la belacan tu pas 2 tambahlah tepung untuk membentu belacan korang tu sama ada bulat,segi empat,bentuk love pun boleh kot..:D
menu yang paling popular berasakan belancan of coz la sambal belacan..sedap babe kalau makan dengan ulam-ulaman..perghh..terliur rasanya..hak3 :D

sambal belacan memang pembuka selera yang best!

ok,,now lets move to the next part of makanan eksotik orang melayu di Malaysia..yang kedua ni aku nak cakap pasal tempoyak pulak..lama la pulak x makan tempoyak ni..haishh..lama lagi ke nak musim durian?? huuu..


kepada yang x taw,,ni la dia yang namanya tempoyak..

tempoyak ni sebenarnya popular kat pahang and perak. yela,kat sana kan banyak dusun durian. tempoyak ni asalnya dari isi buah durian yang diperap atau disimpan dalam bekas selama beberapa hari. ada jugak orang tambahkan sikit garam masa simpan tu. tempoyak ni boleh jugak makan dengan nasi macam tu je.lau tambah cili padi memang mantopp la..hihi..ade gak orang suka lau buat sambal. tapi belah2 pahang pulak sangat popular dengan gulai ikan patin masak tempoyak..


gulai ikan patin masak tempoyak..terbaik r..

yang ketiga pulak aku nak story pasal cencaluk.cencaluk ni asal dari Melaka.kira cam makanan tradisi orang melaka la. cencaluk ni diperbuat daripada udang geragau and mempunyai kandungan protein yang sangat tinggi. 

cencaluk yang sangat banyak dijual di Melaka :)


proses nak wat cencaluk ni mula2 udang geragau akan dicampurkan dengan garam dan sedikit nasi.then bila all the ingredients are mixed together, cencaluk ni akan dimasukkan ke dalam sebuah bekas seperti tempayan kecil. then tempayan kecil ni akan ditutup dengan tempayan bersih selama 3 hari. ok, tempoyak ni pun boleh makan macam tu je dengan nasi macam tempoyak. juz tambah cili padi potong and perah limau kasturi je pun dah sedap.

tgk pic ni..cam best je kan..rasa udang..

last but not least aku nak bagitaw korang pasal budu pulak.budu ni memang popular kat belah2 pantai timur. aku penah la jugak makan budu ni sebab aku suka makan nasi kerabu. dalam kerabu tu kan diorang ada letak budu. tapi x penah lagi la try dengan nasi lain. budu ni dikenali jugak sebagai sos ikan bilis merupakan pekasam yang diperbuat daripada ikan bilis. cara wat budu ni simple je. budu diproses daripada ikan bilis yang diperap sehingga hancur. jenama budu yang terkenal kat Kelantan yang aku taw ialah budu cap ketereh.


tudiaa budu cap ketereh..

budu ni actually banyak khasiat. nak taw khasiatnya sila klik sini. ternyata budu ni banyak khasiat sebenarnya.so pasni boleh la u alls try makan budu ni..heehee :) budu ni pun boleh makan macam 2 saja dengan nasi. ada jugak yang campur budu ni dengan cili, mempelam and air limau nipis..kelemahan budu ni adalah baunya smelly sikit.

budu yang dicampur dengan cili,mempelam and air limau nipis..pe lagi,,try la..pasti sedap..

thats all ya kawan2..penat sudah menatap lappy ni..huhuhu..

p/s: i suka makan gulai ikan patin masak tempoyak..marvellous.. :)


5 comments:

  1. sume nye sedap..
    huhu.
    kalau mknn esotik org banjar ialah mandai.
    (:

    ReplyDelete
  2. nad..citer ler makanan yg best kt melaka....tempat2 yg patut dlawati di melaka ker...

    ReplyDelete
  3. zuha: 2 la..nak cte sal mandai tp xtaw..kang memandai2 plak aku..haha

    ReplyDelete
  4. kak tan: insyaAllah,,nanti kome cte sal melaka pulak ye..

    ReplyDelete
  5. visit my blog:http://infomika.blogspot.com/

    ReplyDelete